Blog

Prenajímate nehnuteľnosť cez Booking, Airbnb alebo inú platformu? Pred zaplatením dane z príjmu sa už neukryjete.

Booking, Airbnb  a iné platformy budú údaje o príjmoch prenajímateľov automaticky posielať Finančnej správe SR.

Príjmy z prenájmu nehnuteľností podliehajú už aj dnes dani z príjmu. Vzťahuje sa na ne sadzba 19%.

Od 1. januára 2023 vstupuje do platnosti novela zákona č. 250/2022 o ochrane spotrebiteľa, podľa ktorej musia digitálne platformy poskytovať informácie o všetkých svojich klientoch daňovým úradom automaticky.

Prvý raz platformy napríklad ako Booking či Airbnb poskytnú finančnej správe údaje za rok 2023 začiatkom roku 2024.

Ak nehnuteľnosť prenajíma živnostník alebo firma s aktívnym IČO, nepotrebuje sa kvôli prenájmu registrovať na daňovom úrade. Ostatní tak musia urobiť do jedného mesiaca, odkedy začali nehnuteľnosť prenajímať. Žiadosť sa predkladá na tlačive do podateľne okresného daňového úradu, poštou alebo cez portál slovensko.sk s občianskym preukazom s čipom.

zdroj: forbes.sk/prenajimate-byt-cez-booking-alebo-airbnb-pred-danami-sa-uz-neschovate/

 

 

Spoločnosti, ktoré vznikli pred 1. októbrom 2020 sú povinné najneskôr do 30.09.2022 doplniť do obchodného registra identifikačné údaje o spoločníkoch do obchodného registra, inak hrozia vysoké pokuty.

V niektorých prípadoch prebehne doplnenie údajov automaticky, v iných prípadoch je to potrebné doplniť prostredníctvom formuláru na zápis rodného čísla.
To, či sa povinnosť doplniť údaje týka aj Vás sa dozviete,
ak si otvoríte www.orsr.sk, zadáte obchodné meno Vašej spoločnosti. Potom kliknete na aktuálny výpis.  Skontrolujte si časti Spoločníci a štatutárny orgán.

Piktogram dvoch postavičiek pri sebe je ukazovateľom toho, či sa ministerstvu spravodlivosti podarilo stotožniť osobu zapísanú v obchodnom registri s osobou uvedenou v štátnom registri fyzických osôb. Stotožnenie prebieha na základe rodného čísla a v podstate to znamená, či osobu zapísanú v obchodnom registri našli aj v štátnom registri.

Piktogram listiny zasa hovorí o samotnom cieli celej tejto aktivity, teda o tom, či sa štátu po identifikácii a stotožnení osoby aj podarilo automatizovane zapísať chýbajúce identifikátory tejto osoby, prípadne, či si túto povinnosť už splnil podnikateľ dobrovoľne sám.

Ak sú obidva piktogramy zelenej farby, nemusíte urobiť nič ďalšie.

Ak je piktogram piktogram listiny červenej s krížikom, máte viac možnosti:

Pri vyplňovaní formulára ak chcete doplniť napríklad údaje spoločníka je potrebné vyplniť obe časti Zápis aj Výmaz.

Zdroje informácií:

https://www.justice.gov.sk/eSluzby/_layouts/FormServer.aspx?XsnLocation=/FormServerTemplates/FUZS.xsn

firmaren.sk/clanky/nove-symboly-v-obchodnom-registri/

 

Počasie a fotenie alebo babie leto …

Čo vidí záujemca o nehnuteľnosť ako prvé?
Ak chcete zaujať a urobiť prvý dojem (lebo ten je len jeden),
nenechajte sa rýchlo tlačiť do fotografovania.
Krajšie vyznie nehnuteľnosť pri slnečnom počasí.
Aj počas jesene sú krajšie dní ako tie upršané
a určite sa môžme ešte tešiť na babie leto.
Profesionálny realitný maklér vie,
že počasie má tiež vplyv na to
ako bude vaša nehnuteľnosť vyzerať.

 

 

 

 

Ako spoznáte profesionálneho realitného makléra?

Ak sa budete držať mojich odporúčaní, pravdepodobnosť, že šliapnete s výberom makléra vedľa tak výrazne klesne.

Najskôr chcem však spomenúť, že podľa telefonického prieskumu (nešpecifikovaná agentúra) medzi realitnými maklérmi (mysteryshoping), cca 80% maklérov vôbec nesplnilo požiadavky na kvalitu, niektorí boli absolútne nekompetentní alebo dokonca arogantní. A to skúmali len úroveň vystupovania, ochotu a základné znalosti realitnej problematiky. Ďalším 10% dali dvojku a len 10% maklérov dostalo jedničku. Realitných maklérov je teda veľa, ale kvalitných maklérov je ako šafranu.

 

1. Nepodceňujte prvý dojem
Prvý kontakt s vami bude pravdepodobne telefónny. Preto skúmajte, ako na vás pôsobí od prvej chvíle. Aký dojem maklér urobí na vás, pravdepodobne urobí aj na záujemcov o vašu nehnuteľnosť. Svojim konaním môže predaj uľahčiť či skomplikovať. Z jeho hlasu spoznáte, či je príjemný, ako sa vyjadruje a ako pohotovo reaguje na vaše prípadne otázky. Maklér by už v telefóne mal byť proaktívny, ale na druhej stranu sa nesmie vnucovať, či na vás vyvíjať tlak. Komunikačné zručnosti makléra sú dôležité a ak sa necítite užvpri prvej telefonickej komunikácii s ním dobre, tak to zrejme nemá význam. Na prehliadku svojej nehnuteľnosti si pozvite iba ak na vás urobil v telefóne dobrý dojem. Na osobnej schôdzke sledujte, či prišiel včas a ako prišiel oblečený. Stále platí, že šaty robia človeka. Ak nemáte z osobnej schôdzky dobrý dojem, nespolupracujte s ním.

2. Klaďte maklérovi otázky
Na osobnom rokovaní mu klaďte otázky a sledujte jeho reakcie. Skúseného, kvalitného makléra žiadna vaša otázka nevyvedie z miery a bude poznať odpovede. Neskúsených, či malo kvalitných maklérov ľahko otázkami vykoľajíte a začnú odpovedať vyhýbavo a nejasné. Ti najhorší si dokonca začnú vymýšľať nezmysly.

Príklad otázok, ktoré môžete položiť:
– Čo pri predaji mojej nehnuteľnosti budete robiť?
– Kde a ako budete moju nehnuteľnosť propagovať?
– Prečo by som si mal vybrať práve vás?
– Popíšte mi, ako bude spolupráca s vami prebiehať?
– Ako mi budete garantovať, že celá transakcia dobre prebehne a ja dostanem peniaze?
– Ako dlho v realitnej brandži pôsobíte?
– Je predaj nehnuteľnosti vašej hlavnou činnosťou?
– Koľko nehnuteľnosti ste už predal?
– Ako dosiahnete vyšší počet obhliadok ?
– Môžete mi predložiť nejaké referencie od ďalších klientov?

Vhodné položenými otázkami môžete veľa zistiť o kvalifikácii makléra. Protikladnými otázkami môžete tiež zistiť, či maklér hovorí pravdu. Ak makléra zasypete otázkami a on sa do nich zamotá či začne odpovedať rozporuplné, dá sa poznať, že si vymýšľa. Maklér, ktorý klame je najhoršie znamenie a s takým maklérom rozhodne nespolupracujte, aj keby vás opíjal sladkými sľubmi.

3. Makléra si vygooglujte
Doba tajných maklérov (agentov) konci. Zadajte si meno makléra do Googlu a pozrite sa, aké informácie sa o ňom objavia. Ak nevybehne nič, pravdepodobne sa jedna o začínajúceho makléra alebo makléra, ktorý o sebe svetu nedáva nič vedieť. To nie je veľmi dobre znamenie. Taktiež môžete nájsť negatívne referencie na jeho prácu. To tiež neveští nič dobrého. Môže sa síce štát, že sa s niekým dostal do sporu, to sa občas môže štát každému z nás, ale ak nájdete negatívnych správ viac, vyhnite sa takémuto makléri oblúkom. Maklér, ktorý sa skrýva za kanceláriu a nikde nenájdete ani jeho fotku, video, vypovedá veľa o jeho neaktivite. Možno nechce, aby bol v súvislosti s jeho prácou vidieť. To tiež nie je dobre znamenie. Dobrí, schopní makléri sú aktívni. Ponúkajú na internete poradenstvo, píšu články o realitách a niektorí majú aj svoje vlastne webové stránky, blogy či dokonca video kanály na Youtube. Tieto aktivity vypovedajú o tom, že to myslia so svojou prácou vážne, baví ich a tak vysielajú dobrý signál. Takisto sa pozrite, ako maklér inzeruje nehnuteľnosti iných klientov, či má u nich kvalitné fotografie, ako pútavý je text inzerátu a či neobsahuje gramatické chyby. Nič nepokazíte, ak poviete vášmu partnerovi či partnerke, aby zavolala na nejaký jeho inzerát a sledovala, ako sa správa k ostatným klientom, ako je ochotný a proaktívny. A ak sa práve nedovolá (to sa môže štát, maklér môže mať rokovania), či zavolá späť a ako rýchlo. Ak nezavolá späť na neprijaté hovory, opäť sa mu vyhnite oblúkom. Môže sa totiž štát, že nezavolá späť ani záujemcovia o kúpu vašej nehnuteľnosti.

4. V akej kancelárii maklér pracuje
Kancelária, v ktorej maklér pracuje, vám napovie o celkovej kvalite služieb. Kvalitné kancelárie ponúkajú maklérom lepšie možnosti propagácie vašej nehnuteľnosti, kvalitné zázemie pre ich prácu, moderné nástroje pre ich prezentáciu a prácu akým je v súčasnej dobe aplikácia (www.dlugoreality.sk/aplikacia/) a ponuku kvalitného vzdelávania (www.karieravrealitach.sk). Preto odporúčam pozrieť si aj kanceláriu, v ktorej pracuje. Našu kanceláriu nájdete v meste Poprad. Nevoľte však makléra iba podľa toho, či pracuje vo veľkej kancelárii alebo v kancelárii malej. Niektoré veľké kancelárie pokrivkávajú v kvalite maklérov rovnako, ako niektoré malé.

5. Sľuby, chyby 
Nespoliehajte sa len na sľuby maklérov, chcite fakty a písomne záväzky. Predávajúci často radi počúvajú od maklérov nereálne sľuby o predajnej cene nehnuteľnosti a ti toho využívajú pri ich získavaní. Seriózni makléri vám však povedia o reálnej trhovej cene vašej nehnuteľnosti pravdu a svoje tvrdenie podložia faktami, a to aj s rizikom, že vás ako klienta nezískajú. Mnoho majiteľov totiž pravdu o reálnej trhovej cene veľmi počuť nechce, radi sa utvrdzujú v nereálnych predstavách, niekedy ich realita dokonca uráža, a to všetko je voda na mlyn maklérom, ktorí to s vami nemyslia úprimne. Rovnako tak sa nespoliehajte na to, čo makléri nasľubujú, že pre predaj nehnuteľnosti budú robiť, chcite, aby sa k tomu zaviazali písomne. Napríklad formou predajného plánu, ako prílohu ku sprostredkovateľskej zmluve. Ak svoj záväzok neplní, budete mať možnosť dať výpoveď zo zmluvy.

6. Je maklér skúsený alebo v realitnej brandži začína?
Skúsení makléri vám môžu ponúknuť svoju skúsenosť a stabilitu v realitnej brandži. Začínajúci makléri vám pre zmenu často môžu ponúknuť nadšenie pre prácu. V kvalitných kanceláriách však majú začínajúci makléri podporu zo strany manažérov, takže tieto nevýhody môžu s pomocou manažéra alebo skúsených kolegov ľahko prekonať.

7. Uzavrieť s maklérom respektíve kanceláriou písomnú zmluvu alebo nie?
Klienti niekedy chcú, aby maklér pracoval na základe ústnej dohody, nechcú sa viazať, našťastie vďaka legislatíve je to už minulosťou. Zmluva totiž nezaväzuje len klienta, ale aj makléra. Uzavretím zmluvy získate väčšie páky, aby maklér robil to, k čomu sa zaviazal v zmluve. Napríklad vás pravidelne informoval o jeho činnosti pre vás a preukazoval vám, že robí aktivity, ku ktorým sa zaviazal v predajnom pláne. Kvalitné zmluvy ošetrujú práva a povinnosti predávajúceho a realitné kancelárie, definujú presne predmet predaja, úschovu a výplatu kúpnej ceny, odmenu pre kanceláriu atď. Kvalitný makléri si preto s klientmi všetko podstatne dohodnú písomne vopred, práve aby eliminovali prípadne spory a zaistili hladký priebeh transakcie. Menej úspešní makléri sa často dohodnú s klientmi len ústne, niekedy dokonca len po telefóne a dôležité veci riešia za pochodu alebo vôbec. Pochopiteľne to má za následok častejšie spory a nedorozumenia s predávajúcim. A do takých sporov sú niekedy vtiahnutí aj kupujúci. Celá transakcia je v podobných prípadoch od začiatku do konca na vode, čo je vzhľadom k výške realitnej transakcie dosť riskantné. Vyvarujte sa preto spolupráci s maklérom, ktorý si nechce vopred a písomne dohodnúť jasné pravidlá spolupráce.

8. Čo má maklér urobiť minimálne s vašou nehnuteľnosťou?
Práca makléra začína fotením. Dnes máme neobmedzené možnosti rôznych nástrojov aby vaša nehnuteľnosť bola naozaj neprehľadnuteľná. Od rôznych 3D vizualizácii, virtuálnych obhliadok, fotiek z dronov, video obhliadok … . Ak maklér vytiahne telefón ako hlavný a jediný nástroj, mali by ste ukončiť spoluprácu skôr ako začne. Následne je dôležité nehnuteľnosť označiť tabuľou, plachtou alebo iným marketingovým nástrojom. Potom nasledujú ďalšie marketingové nástroje využívajúce soc. siete a jeden z najdôležitejších nástrojov – Google Ads. Ďalšie know how už nebudem prezrádzať ale to by vám malo stačiť na to aby ste si dobre vybrali.

Záver
Zo spolupráce s maklérom by ste mali mať dobrý dojem. Skratka maklér by vám mal byť sympatický a mali by ste k nemu mať dôveru, pretože s ním budete pracovať aj niekoľko mesiacov. Pokiaľ z neho nemáte dobrý pocit na začiatku, tak s ním nespolupracujte.
Keď prijímam realitných maklérov do nášho tímu, tak sa snažím okrem iného dopátrať, akú majú motiváciu k práci.
Pokiaľ z rozhovoru vyplynie, že jeho jedinou motiváciou sú peniaze, tak ho do nášho tímu neprijmem. Makléri, ktorých jedinou motiváciou sú peniaze, síce môžu byť úspešnými predajcami, lenže môžu svoje výsledky dosahovať za každú cenu, t.j. na úkor klientov alebo tzv. „cez mŕtvoly“. Pre mňa, ako manažéra je dôležité, aby makléri svoju prácu v našej kancelárii vnímali, ako službu ľuďom. Mali by mať vzťah nielen k nehnuteľnostiam, ale predovšetkým k práci s ľuďmi. Jediné takí makléri môžu byť dlhodobo úspešní a klienti s ich prácou spokojní. A verím, že nás tím je zložený práve z takýchto maklérov. V prípade, že by ste mali dojem, že to tak nie je, neváhajte má kedykoľvek kontaktovať na tel. 0905 422 729. Svojho osobného realitného makléra si môžete vybrať na www.dlugoreality.sk  alebo si môžete vybrať priamo zo zoznamu:

Viete prečo predávame výhodnejšie?
Cena vždy závisí od trhu, raz je dopyt vyšší, inokedy nižší.
Naše know-how tu neprezradím , ale môžem prezradiť toľko,
že dobrý maklér Vám to na osobnom stretnutí vysvetlí.
Poradím vám otázku, ktorú určite položte na stretnutí maklérovi:
„Ako dosiahnete vyšší počet obhliadok?
Následne z toho aj serióznych záujemcov?“

Ak vám povie to čo všetci, tak sa s ním radšej rozlúčte skôr ako bude neskoro.

Určite odporúčam stretnúť sa s viacerými maklérmi a keď vám povedia, že:
– nafotia nehnuteľnosť iba klasicky (čiže nevyužijú množstvo moderných nástrojov)
– nahrajú ponuku na inzertné portály a budú čakať kto sa ozve, tak na to nepotrebujete makléra, to si viete urobiť aj sami a ušetríte.

Viac si môžete prečítať v nasledujúcom blogu Ako si vybrať profesionálneho realitného makléra.

 

 

Prečo začať kariéru v Dlugo reality?

Napíšem to len v krátkosti v odrážkach, ale rád to vysvetlím podrobnejšie na osobnom stretnutí
– spravodlivý odmeňovací systém 60-80-100%
– unikátny vzdelávací systém
– exkluzívne kancelárske prostredie
– na realitnom trhu pôsobíme od roku 2000
– osobný skúsený mentor
– čas si organizuješ podľa seba
– podpora tímu kolegov
– osobná asistentka

 

 

Aký prekladač používaš?

Ja som doteraz používal klasicky tento, asi ako väčšina – translate.google.sk.

Ale … niekde som narazil na tento – deepl.com
a musím konštatovať, že je lepší. Tak dávam do pozornosti.

Kvalitný maklér vám s exkluzívnou zmluvou zarobí viac. Prečo?

Najhlavnejšie a najdôležitejšie je to, že ak maklér vie,
že nikto iný nepredáva danú nehnuteľnosť,
môže sa jej venovať na 100 %.
V praxi to znamená,
že hlavne z pohľadu investície do marketingu
nie je obmedzovaný myšlienkou:
„Oplatí sa mi investovať vôbec niečo do tejto nehnuteľnosti?
Čo ak to aj tak predá iný maklér? To sú vyhodené peniaze“.

Čo si myslíte vy o tom? Tiež by ste tak rozmýšľali?

A teraz poďme sa pozrieť na to prečo viac.
Ak investujem do marketingu, je predpoklad, že mi príde viacero záujemcov.
Čo to podľa vás znamená? Áno, na rad príde „súboj Titanov“ 🙂

Napr. v roku 2021 kolega v našej kancelárii predal nehnuteľnosti
v priemere až o 7% kúpnej ceny viac ako konkurencia.

DLUGO Reality